Atslēga #4: Izskaidro novēroto, uzdodot jautājumu: „Ko tas nozīmēja pirmajiem lasītājiem/klausītājiem?”
Autors rakstīja Svētā Gara ietekmē. Tātad, kad tu atklāj, ko cilvēks ir domājis, tu atklāj arī, ko dievišķais Autors ir vēlējies pateikt.
- Ko nozīmēja mani novērotie kurš?, kas?, kad?, kur?, kontrasti un salīdzinājumi, atkārtojumi, pavēles utt.
- Ko es varu uzzināt par VĒSTURISKO SITUĀCIJU?
- Nepārtraukti uzdod jautājumu „kāpēc?” domājot par tekstu.
- Kādas ir autora rūpes, pārliecība, emocijas?
- Kādas ir lasītāja rūpes, jautājumi, emocijas, vājās un stiprās puses.
- Kā LITERATŪRAS VEIDS ietekmē manu izskaidrojumu:
- vēstule (tai ir konkrēts autors, kurš raksta konkrētam saņēmējam par kādu konkrētu problēmu, lietu, tēmu)
- evaņģēlijs (stāsts par Jēzu un Viņa darbiem)
- līdzība (stāsts ar pamācību)
- dzeja (nav jāuztver burtiski, dzejas valoda ir sirds valoda, tā jāsaprot pārnestā nozīmē)
- proza (dažāda veida stāstījums)
- vēsturiskais stāsts (stāsta par konkrētiem notikumiem, jāuztver burtiski)
- bauslība (Dieva dotie baušļi un pamācības, kā dzīvot) utt.
- Kāda ir nozīme šim:
- Vārdam, frāzei, apgalvojumam, simbolam, teoloģiskajam uzskatam?
- Vai autors izskaidro kaut ko pats?
- Izskaidro STRUKTŪRAS elementus:
- Kā šī Rakstu vieta iekļaujas kopējā vēstī?
- Kā šī Rakstu vieta saistās ar apkārtējām nodaļām?
- Izskaidro TEICIENUS un UZRUNAS.
Lietojot Bībeles KONKORDANCI un VĀRDNĪCU, meklē, ko vari atklāt citās Bībeles vietās par šo personu, ieradumu, vietu, situāciju.